Systemy embedded w FPGA

  • Add feedback:
  • Code: 4579
  • Manufacturer: BTC
  • Autor: Piotr Rzeszut

  • szt.
  • Net Price: 103.81 zł 109.00 zł

tytył na zamównienie

Systemy embedded w FPGA

rok wydania: 2019
ISBN: 978-83-64702-18-1
ilość stron: 290
format: B5
oprawa: twarda

Opis

Książka ta zawiera zbiór ćwiczeń prowadzących krok po kroku przez budowę systemu mikroprocesorowego opartego na rdzeniu Nios II e – począwszy od najprostszej działającej konfiguracji, a skończywszy na projektowaniu własnych modułów.

Każda część wzbogacona jest dodatkowo o komentarze, wyjaśniające kluczowe zagadnienia związane z omawianym tematem (np. interfejsem, problemem do rozwiązania). Ponadto przygotowano także ćwiczenia pokazujące, w jaki sposób za pomocą systemu Nios II obsługiwać powszechnie wykorzystywane komponenty, jak np. karty pamięci czy enkodery.

W książce założono, że Czytelnik ma podstawową wiedzę z zakresu programowania w języku C (lub pokrewnych), a jeszcze lepiej, jeśli wiedza ta dotyczy programowania mikrokontrolerów. Wiedza z zakresu programowania układów FPGA czy języków opisu sprzętu (w szczególności VHDL) będzie pomocna, jednak nie jest wymagana i może zostać uzupełniona w trakcie lektury dodatku – w końcu okaże się, że układy FPGA wcale nie są tak skomplikowane, jak niektórzy twierdzą.

O Autorze

Piotr Rzeszut w 2018 roku ukończył studia na kierunku Elektronika i Telekomunikacja na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji Akademi Górniczo-Hutniczej w Krakowie, uzyskując z wyróżnieniem tytuł magistra inżyniera.
Od 2014 roku współpracuje z Zespołem Układów Wielowarstwowych i Elektroniki Spinowej prof. Tomasza Stobieckiego, gdzie prowadzi prace badawcze nad nowoczesnymi układami elektroniki spinowej.
Poza pracą naukową zajmuje się dydaktyką i popularyzowaniem wiedzy z zakresu elektroniki cyfrowej, mikrokontrolerów i układów programowalnych. Prywatnie miłościk kina, fotografii, muzyki filmowej oraz pasjonat lotnictwa.

Spis treści

Wstęp / 9

1. Pierwszy mikroprocesor w układzie FPGA / 19
1.1. Po co nam procesor w układzie FPGA? / 20
1.2. Poznajemy NIOS II / 21
1.3. Nasz pierwszy projekt - minimalny działający system / 22
1.3.1. ...pierwsze kroki (kliknięcia) w Platform Designer / 23
1.3.2. Z czego zbudujemy nasz procesor? / 25
1.3.3. Czas urzeczywistnić nasz procesor i wgrać go do układu FPGA / 37
1.4. Piszemy pierwszy program / 40
1.4.1. Tworzymy projekt i generujemy BSP / 40
1.4.2. Zaczynamy debugowanie / 41
1.5. Podsumowanie / 43

2. Wyjście na świat, czyli rzecz o GPIO / 45
2.1. Czas na GPIO / 46
2.2. Kolej na miganie - czyli piszemy pierwszy program / 50
2.2.1. Jeszcze wejście / 53
2.3. Programie, nie uciekaj - czyli jak sprawić, aby nasz program pozostał w układzie na dłużej / 54
2.4. Zadania do wykonania / 56

3. Timery i przerwania - część 1 / 57
3.1. Uzupełniamy system / 58
3.2. Timer i przerwania / 60
3.2.1. Timer / 60
3.2.2. Przerwania / 62
3.2.3. Konfiguracja przerwań / 64
3.3. Wracamy do programowania / 64
3.3.1. Modyfikujemy nasz program / 66
3.3.2. Nieco modyfikacji / 68
3.4. Podsumowanie / 69
3.5. Podpowiedzi dla początkujących / 70

4. Timery i przerwania - część 2 / 71
4.1. Przerwania z zewnątrz / 72
4.1.1. Na początek trochę grzebania w sprzęcie / 72
4.1.2. ...a potem programujemy! / 73
4.2. Drgania styków - jak sobie z nimi poradzić / 75
4.2.1. Rozwiązanie „na sterydach" / 76
4.3. Ważne informacje o timerach i przerwaniach / 77
4.3.1. Czas mierzymy precyzyjnie / 77
4.3.2. Jak wyłączyć przerwania (czyli o dostępie atomowym raz jeszcze) / 78
4.4. Podsumowanie / 80

5. UART / 81
5.1. Krótkie wprowadzenie / 82
5.2. Czas dodać moduł UART / 83
5.3. Czas porozmawiać z komputerem przez koła / 85
5.3.1. Odbieramy dane / 87
5.3.2. Przerwania i bufor kołowy / 88
5.3.3. Zmieniamy prędkość / 92
5.3.4. Użyteczny przykład / 93
5.4. Podsumowanie / 93

6. Interfejs SPI / 95
6.1. Krótkie wprowadzenie / 96
6.1.1. Interfejs SPI / 96
6.1.2. Przykładowe układy / 98
6.2. Dodajemy moduł SPI do naszego systemu / 100
6.3. Czas na poważną rozmowę „w języku SPI"/ 103
6.3.1. MCP23S08 / 104
6.3.2. BMP280 / 108
6.4. Podsumowanie / 111

7. Magistrala I2C / 113
7.1. Krótkie wprowadzenie / 114
7.1.1. Interfejs I2C / 114
7.1.2. Przykładowe układy / 117
7.2. Dodajemy moduł I2C do naszego systemu / 119
7.2.1. Tworzymy moduł bufora dla magistrali I2C / 120
7.3. Czas na wytęsknione programowanie / 125
7.3.1. Modyfikujemy stare programy! / 126
7.4. Podsumowanie i uwagi / 128
7.4.1. Drobna uwaga na temat transmisji szeregowej po JATG / 128

8. Przetwornik analogowo-cyfrowy / 129
8.1. Krótkie wprowadzenie / 130
8.1.1. Przetwornik ADC / 130
8.1.2. Czujnik temperatury STLM20 / 131
8.1.3. Wyświetlacz HD44780 / 131
8.1.4. Klawiatura rezystancyjna, czyli jak podłączyć wiele przycisków do jednego wyprowadzenia procesora / 133
8.2. Czas wyruszyć na pomiary / 134
8.2.1. Dodajemy ADC / 134
8.2.2. Programujemy woltomierz FPGA / 139
8.2.3. Analogowy pomiar temperatury / 141
8.2.4. Analogowe przyciski / 142
8.3. Wyświetlacz HD44780 / 144
8.3.1. Uzupełniamy sprzęt / 145
8.3.2. Biblioteka dla wyświetlacza / 145
8.4. Podsumowanie / 147

9. Własne moduły Avalon-MM - generator PWM / 149
9.1. Magistrala Avalon-MM / 150
9.2. Implementacja modułu PWM / 153
9.2.1. Przygotowania / 153
9.2.2. Jak działa PWM? / 154
9.2.3. Ruszamy do pracy - implementacja / 155
9.2.4. Ubieramy nasz opis w VHDL w „bloczek" Platform Designer / 160
9.3. Programujemy obsługę własnego modułu / 162
9.4. A może konfiguracja do tego? / 164
9.5. Podsumowanie / 166

10. Własne moduły Avalon-MM - enkoder i wyświetlacz 7-segmentowy / 167
10.1. Wstęp w skrócie telegraficznym / 168
10.1.1. Enkodery inkrementalne / 168
10.2. Sterownik do wyświetlacza raz poproszę! / 169
10.2.1. Oprogramowanie / 171
10.3. Czas zdekodować enkoder / 172
10.3.1. Eliminacja drgań styków / 172
10.3.2. Enkoder we własnej osobie / 173
10.3.3. Parę linijek programu do sukcesu! / 177
10.4. Podsumowanie / 178

11. Własne moduły Avalon-MM - diody WS2812, czyli czas na kolor / 179
11.1. Wstęp w kolorze / 180
11.2. Czas znów pomigać diodami / 181
11.2.1. Zużycie zasobów - czas na RAM / 185
11.2.2. Projektujemy i używamy modułu z portem Avalon Master / 185
11.3. Przerwania od podszewki / 190
11.4. Podsumowanie / 192

12. Więcej pamięci, czyli karty SD / 193
12.1. Karty pamięci, systemy plików - jak się nie pogubić / 194
12.1.1. Przygotowania / 195
12.2. Przygotowanie systemu / 195
12.3. Oprogramowanie / 197
11.4. Współdzielenie modułów / 202
11.4.1. Jeszcze więcej porządku / 203
11.5. Podsumowanie / 203

13. VGA, czyli czas na duże wyświetlacze / 205
13.1. Od czego zacząć? / 206
13.1.1. Złącze VGA / 206
13.1.2. Sposób przesyłania danych / 207
13.2. Generator znaków - czyli co zbudujemy / 209
13.2.1. Generator sygnałów sterujących / 209
13.2.2. Dobry plan to podstawa! / 210
13.2.3. Czas wcielić w życie nasz plan / 212
13.2.4. ...jeszcze czcionka! / 216
13.2.5. Szczypta oprogramowania - wersja demo / 217
13.3. Podsumowanie / 218

14. HDMI, czyli duży „cyfrowy" wyświetlacz / 219
14.1. Od czego zacząć? / 220
14.1.1. Złącze HDMI / 220
14.1.2. Transmisja różnicowa - o co chodzi? / 221
14.1.3. Transmisja TMDS / 222
14.1.4. Przypomnijmy sobie naszą kartę graficzną VGA / 223
14.2. Implementacja HDMI / 223
14.2.1. Zacznijmy od założeń / 223
14.2.2. Powtórka / 224
14.2.3. Ostatnie połączenia / 228
14.2.4. Oprogramowania linijek kilka / 229
14.3. Podsumowanie / 229

15. Parę drobiazgów, które nigdzie nie pasują, czyli... uzupełnienie / 231
15.1. Symulacja mikroprocesora NIOS II / 232
15.2. Symulacja trochę prościej / 235
15.3. A może NIOS będzie tylko komponentem? / 238
15.4. A jeśli jednak trzeba sprawdzić coś na żywo? / 239
15.5. Podsumowanie... całej przygody / 242

16. O VHDL słów kilka / 243
16.1. Część teoretyczna - informacje na temat VHDL / 245
16.1.1. Wprowadzenie / 245
16.1.1.1. Etymologia / 245
16.1.1.2. Definicja / 247
16.1.1.3. Przeznaczenie / 249
16.1.1.4. Istota VHDL / 251
16.1.2. Wybrane kwestie VHDL / 253
16.1.2.1. Dlaczego VHDL nie jest językiem? / 253
16.1.2.2. Dlaczego VHDL nie jest językiem programowania? / 254
16.1.2.3. Znaczenie słowa "język" w nazwie VHDL / 255
16.1.2.4. HDL a FHL / 255
16.1.3. Informacje poboczne / 256
16.2. Część praktyczna - projektowanie na bazie VHDL / 259
16.2.1. Podstawy kodu VHDL / 259
16.2.1.1. Główne cechy kodu / 259
16.2.1.2. Typy danych / 260
16.2.1.3. Rodzaje danych / 264
16.2.1.4. Komentarze / 265
16.2.2. Układy cyfrowe w ujęciu kodu VHDL / 266
16.2.2.1. Blok entity (czyli wyprowadzenia i parametry układów cyfrowych) / 266
16.2.2.2. Typy wyprowadzeń układów cyfrowych / 267
16.2.2.3. Blok architecture (czyli zachowanie układów cyfrowych) / 268
16.2.3. Konstrukcje kodu VHDL / 268
16.2.3.1. Wprowadzenie / 268
16.2.3.2. Wybrane konstrukcje współbieżne / 269
16.2.3.3. Wybrane konstrukcje sekwencyjne / 275
16.2.4. Inne stosowane konstrukcje kodu VHDL / 279
16.2.4.1. Komponenty / 279
16.2.4.2. Wykrywanie zboczy sygnału zegarowego / 280
16.2.4.3. Funkcje konwersji między typami / 281
16.2.4.4. Funkcje logiczne / 283
16.2.4.5. Operatory / 283
16.2.5. Przykłady układów cyfrowych opisanych z użyciem VHDL / 285
16.2.5.1. Istotna rzecz na początek kodu / 285
16.2.5.2. Układy kombinacyjne / 285
16.2.5.3. Układy sekwencyjne / 287
16.2.5.4. Style opisu w praktyce / 288
16.3. Podsumowanie / 290