Zarys problematyki zarządzania zasobami informatycznymi w przedsiębiorstwie

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 4824
  • Producent: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
  • Autor: Magdalena Ciesielska, Grażyna Musiatowicz-Podbiał

  • szt.
  • Cena netto: 33,33 zł 35,00 zł

Zarys problematyki zarządzania zasobami informatycznymi w przedsiębiorstwie

rok wydania: 2021, wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-7348-843-4
ilość stron: 216

Opis

Praktyczne, aplikacyjne cele monografii mają za zadanie ułatwienie menedżerom związanym z zarządzaniem technologią informatyczną wypełniania codziennych zadań z zakresu zarządzania różnorodnymi zasobami IT. Dzięki zawarciu w pracy wyników badań empirycznych może ona stanowić bazę wiedzy i odniesienie teoretyczne. Drugim z celów aplikacyjnych jest dostarczenie przykładów zastosowań i sugestii dotyczących możliwych do wykorzystania metod i narzędzi zarządczych, służących sprawnej realizacji procesów informatyzacji w przedsiębiorstwach.

Monografia stanowi zwarty opis podstawowej wiedzy w obszarze zarządzania zasobami informatycznymi, która może zostać wykorzystana zarówno przez środowisko naukowe, jak i przez środowisko biznesowe do – odpowiednio – formułowania obszarów dalszej eksploracji naukowej oraz uzyskania odpowiedzi na wyzwania, problemy i pytania pojawiające się w rzeczywistości gospodarczej.

Niniejszą książkę można uznać za swego rodzaju przewodnik, zarówno wskazujący nowe pola eksploracji naukowej, jak i dostarczający wskazówek zarządczych niezbędnych do szybkiego reagowania na pojawiające się wyzwania.

Monografia składa się z dziesięciu rozdziałów, których tematyka skupia się na dziesięciu wybranych zagadnieniach zarządzania zasobami informatycznymi we współczesnym przedsiębiorstwie:

I – wprowadzenie do zastosowania podejścia zasobowego; pojęcia zasobu technologii informatycznych, kompetencji organizacyjnych i zdolności organizacyjnych oraz ich znaczenie w zarządzaniu zasobami informatycznymi;

II – problematyka zarządzania strategicznego technologiami informacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem planowania, formułowania i analizy strategii informatyzacji, dopasowania na linii biznes–IT oraz zastosowania wybranych narzędzi i technik zarządczych w zarządzaniu zasobami IT w firmie;

III – platformy informatyczne i nowe technologie w organizacji, zastosowanie przełomowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, blockchain i inne, świat VUCA; rola technologii przełomowych w organizacjach;

IV – zarządzanie architekturą korporacyjną, wybrane ramy tworzenia architektury korporacyjnej, takie jak: siatka Zachmana, ramy architektoniczne TOGAF, metodyka Gartnera oraz SAFe;

V – zarządzanie aktywami IT w przedsiębiorstwie, cykl życia aktywów IT, procesy związane z zarządzaniem nimi oraz wsparcie dla tych procesów poprzez dobre praktyki, systemy informacyjne i specjalistyczne oprogramowanie; charakterystyka i metody wirtualizacji środowisk, pojęcia infrastruktury konwergentnej i hiperkonwergentnej oraz środowiska chmurowego;

VI – zarządzanie usługami IT w firmie; rodzaje umów na świadczenie usług IT;

VII – modele rozwoju oprogramowania oraz elementów inżynierii oprogramowania;

VIII – problematyka identyfikacji, planowania i organizacji kompetencji, a także ról IT w przedsiębiorstwie; pozyskiwanie talentów informatycznych dla przedsiębiorstwa;

IX – zarządzanie ryzykiem informatycznym i audytem informatycznym; znaczenie i proces audytu informatycznego w organizacji, współczesne ryzyko informatyczne, referencyjny model audytu informatycznego w przedsiębiorstwie;

X – outsourcing informatyczny w firmie; kluczowe aspekty podejmowania decyzji o outsourcingu informatycznym, kryteria oceny dostawców usług, znaczenie formułowania i zarządzania kontraktem outsourcingowym, a także zarządzanie relacjami w outsourcingu IT.

Spis treści

Wykaz skrótów / 7
Wstęp / 11
1. Teoria zasobowa w zarządzaniu zasobami IT / 15
Wprowadzenie / 15
1.1. Podejście zasobowe / 15
1.2. Zasoby informatyczne / 17
1.3. Kompetencje organizacyjne / 20
1.4. Zdolności organizacyjne / 22
Podsumowanie / 25

2. Strategie informatyzacji w organizacji / 26
Wprowadzenie / 26
2.1. Definicja strategii informatyzacji / 26
2.2. Model dopasowania celów organizacji i IT / 29
2.3. Proces przygotowania strategii technologii informatycznej / 32
2.4. Analiza stanu aktualnego wykorzystania technologii / 33
2.5. Planowanie strategiczne obszaru IT / 35
2.6. Zastosowanie zmodyfikowanej metody zrównoważonej karty wyników / 37
2.7. Wdrażanie strategii IT / 39
Podsumowanie / 42

3. Platformy informatyczne i nowe technologie w organizacjach / 44
Wprowadzenie / 44
3.1. Systemy informacyjne i informatyczne przedsiębiorstw / 44
3.2. Systemy informatyczne handlu elektronicznego / 46
3.3. Zastosowania technologii zrównoważonych i przełomowych / 50
3.4. Platformy cyfrowe jako rozwinięcie zastosowań systemów informatycznych / 51
3.5. Wykorzystanie platform jako dostosowanie do świata VUCA / 55
3.6. Rola technologii przyszłości w organizacjach / 60
Podsumowanie / 63
4. Zarządzanie architekturą korporacyjną / 65
Wprowadzenie / 65
4 Spis treści
4.1. Pojęcie i rola architektury korporacyjnej / 65
4.2. Zarządzanie kształtem architektury korporacyjnej IT / 68
4.3. Modele architektury korporacyjnej: od opisu zjawiska do zwinnego wykorzystania / 70
4.3.1. Siatka Zachmana / 70
4.3.2. Ramy architektoniczne TOGAF / 73
4.3.3. Zbiór dobrych praktyk firmy Gartner / 76
4.3.4. Ramy architektoniczne Scaled Agile Framework / 77
4.4. Dobre praktyki architektoniczne / 79
Podsumowanie / 83

5. Zarządzanie aktywami IT / 84
Wprowadzenie / 84
5.1. Definicja i zakres infrastruktury IT / 84
5.2. Cykl życia aktywów IT / 86
5.3. Powiązanie procesów zarządzania aktywami IT i zarządzania usługami IT / 88
5.4. Dobre praktyki w zarządzaniu zasobami IT / 89
5.5. System do zarządzania aktywami IT / 89
5.6. Wirtualizacja środowisk i infrastruktura konwergentna / 90
5.7. Środowisko chmurowe / 93
5.8. Korzyści i ograniczenia infrastruktury chmurowej / 99
5.9. Model oceny dojrzałości zarządzania infrastrukturą / 102
Podsumowanie / 103

6. Zarządzanie usługami IT / 104
Wprowadzenie / 104
6.1. Pojęcie zarządzania usługami IT / 104
6.1. Zbiór praktyk realizacji usług IT / 107
6.2.1. Ramy zarządzania usługami według ITIL / 108
6.2.2. Praktyki COBIT / 109
6.3. Rola i zakres umów na świadczenie usług IT / 111
6.4. Podstawowe usługi IT / 113
6.4.1. Zarządzanie architekturą i katalogiem usług / 113
6.4.2. Centrum obsługi użytkowników / 114
6.4.3. Zarządzanie utrzymaniem poziomu świadczonych usług / 118
6.4.4. Zarządzanie zmianą w usługach / 123
Podsumowanie / 125

7. Metody rozwoju oprogramowania / 126
Wprowadzenie / 126
7.1. Cykl życia oprogramowania / 126
7.2. Metodyki procesu wytwarzania oprogramowania / 132
7.3. Skalowalne metodyki wytwarzania oprogramowania / 140
Podsumowanie / 142

8. Kompetencje i role IT w przedsiębiorstwie / 143
Wprowadzenie / 143
8.1. Współczesne kompetencje cyfrowe / 143
8.2. Organizacja IT w przedsiębiorstwie / 145
8.3. Role procesowe IT / 151
8.3.1. Kadra zarządzająca IT / 152
8.3.2. Kadra zarządzająca IT średniego szczebla / 157
8.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w IT / 162
8.5. Pozyskiwanie talentów / 164
Podsumowanie / 164

9. Audyt informatyczny / 165
Wprowadzenie / 165
9.1. Znaczenie audytu IT w przedsiębiorstwie / 165
9.2. Proces audytu IT / 169
9.3. Ryzyko IT / 171
9.4. COBIT jako wsparcie audytu informatycznego / 176
Podsumowanie / 179

10. Zarządzanie outsourcingiem informatycznym / 180
Wprowadzenie / 180
10.1. Geneza outsourcingu IT / 180
10.2. Decyzja o outsourcingu informatycznym / 185
10.3. Ocena dostawcy usług / 188
10.4. Umowa outsourcingu informatycznego / 189
10.5. Zarządzanie relacjami w outsourcingu IT / 194

Podsumowanie / 195
Zakończenie / 197
Literatura / 200
O autorkach / 215