Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.0. Droga do przyszłości

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 4324
  • Producent: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
  • Autor: praca zbiorowa, red. Grażyna Gierszewska

  • szt.
  • Cena netto: 40,95 zł 43,00 zł

Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.0. Droga do przyszłości

rok wydania: 2020
ISBN: 978-83-8156-020-7
ilość stron: 246
oprawa: miękka

Spis treści

Wstęp / 9
Wstęp od autorów / 13

Część I ZARZĄDZANIE WIEDZĄ JAKO PARADYGMAT ZARZĄDZANIA N.0 / 23

Rozdział I Zarządzanie wiedzą jako nowy paradygmat w gospodarce 4.0 (Mieczysław Morawski) / 25
Wprowadzenie / 25
1. Gospodarka 4.0 / 27
2. Zarządzanie wiedzą 4.0 / 34
Podsumowanie / 38
Bibliografia / 42

Rozdział II Algorytmizacja procesów biznesowych a wiedza ukryta. Zarządzanie procesami N.0 (Grzegorz Kluj, Sylwia Sysko-Romańczuk) / 43
Wprowadzenie / 43
1. Technologia, wiedza ukryta i procesy w zarządzaniu / 44
2. Opis procesów jako narzędzie absorpcji wiedzy ukrytej / 46
3. Machine reengineering jako metoda algorytmizacji wiedzy ukrytej / 51
Zarządzanie procesami N.0 już wystartowało – zamiast podsumowania / 54
Bibliografia / 54

Rozdział III Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie N.0 (Danuta Rojek) / 56
Wprowadzenie / 56
1. Pojęcie i klasyfikacja innowacji – od J.A. Schumpetera do współczesności / 57
2. Proces innowacyjny / 60
3. Koncepcja otwartej innowacji / 65
4. Otwarta innowacja jako przedmiot opracowań i badań naukowych / 70
5. Czynniki wspierające realizację otwartej innowacji–w kierunku przedsiębiorstwa N.0 / 73
6.Jak otwiera się innowacje w przedsiębiorstwie / 4.0? Dobre praktyki japońskiej spółki Fujifi lm (Fujifi lm Corporation) / 74
Podsumowanie / 77
Bibliografia / 78
Netografia / 80

Rozdział IV Czynniki sukcesu startupów jako wehikułów innowacji (Agnieszka Skala) / 81
Wprowadzenie / 81
1. Co to są startupy? / 82
2. Które startupy są dobre? / 87
Podsumowanie / 96
Bibliografia / 97

Część II ZARZĄDZANIE KAPITAŁEM LUDZKIM / 99

Rozdział V Kierowanie ludźmi w gospodarce N.0 (Małgorzata Sidor-Rządkowska) / 101
Wprowadzenie / 101
1. Zarządzanie 4.0, zarządzanie 5.0 czy zarządzanie N.0? / 101
2. Przywództwo a zarządzanie. Jak rozstrzygnąć stary spór w świecie VUCA? / 103
3. Sytuacyjny styl przywództwa – remedium na problemy związane z kierowaniem ludźmi (?) / 105
4. Paradoksy przywództwa / 107
5. Coachingowy styl zarządzania – moda czy konieczność? / 111
Podsumowanie / 113
Bibliografia / 114

Rozdział VI Zarządzanie kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie N.0 (Grażyna Gierszewska) / 115
Wprowadzenie / 115
1. Dominująca rola postępu technologicznego w zmianach / 117
2. Znaczenie kapitału intelektualnego w społeczeństwie informacyjnym / 118
3. Czy ten fragment artykułu jest na temat? / 121
4. Kapitał intelektualny a sztuczna inteligencja / 126
5. Sceptycyzm pomoże nam zrozumieć sztuczną inteligencję czy nie? / 129
6. Źródła wiedzy i techniki jej pozyskiwania a przedsiębiorstwo N.0 / 131
Podsumowanie / 134
Bibliografia / 135

Rozdział VII Rola konfliktów w przedsiębiorstwie N.0 (Michał Jaksa) / 137
Wprowadzenie / 137
1. Ewolucja podejścia wobec konfliktów / 137
2. Przyczyny konfliktu jako źródło informacji o konflikcie / 140
3. Wykorzystanie konfliktów jako potencjału organizacji / 144
Podsumowanie / 148
Bibliografia / 149

Rozdział VIII Funkcjonowanie i budowanie zespołów w przedsiębiorstwie N.0 (Agnieszka Bitkowska) / 150
Wprowadzenie / 150
1. Zarządzanie projektowe i procesowe w przedsiębiorstwie N.0 / 152
2. Istota zespołów w przedsiębiorstwie N.0 / 153
3. Zespoły projektowe w przedsiębiorstwie N.0. / 158
4. Zespoły procesowe w przedsiębiorstwie N.0 / 164
Podsumowanie / 167
Bibliografia / 168

Rozdział IX Osiąganie doskonałości organizacyjnej (Jolanta Jurczak) / 171
Wprowadzenie / 171
1. Istota doskonalenia i osiągania doskonałości organizacyjnej / 172
2. Modele doskonałości w zarządzaniu przedsiębiorstwem / 176
3. Zastosowanie modeli i programów doskonałości w praktyce / 178
4. Osiąganie doskonałości organizacyjnej / 181
Podsumowanie / 183
Bibliografia / 184

Część III OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA N.0 / 187

Rozdział X Koncepcja zdolności dynamicznych jako odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku (Liliana Hawrysz) / 189
Wprowadzenie / 189
1. Zdolności dynamiczne i operacyjne / 190
2. Znaczenie zdolności dynamicznych dla organizacji / 195
Podsumowanie / 199
Bibliografia / 199

Rozdział XI Synergia interesariuszy edukacji i rynku pracy. System edukacji N.0 (Marta Ponikowska, Sylwia Sysko-Romańczuk) / 202
Wprowadzenie / 202
1. Kompetencje przyszłości generowane przez system edukacji N.0 / 204
2. Kształt systemu edukacji N.0 / 205
3. Kim są interesariusze systemu edukacji N.0 i rynku pracy? / 207
4. Jak osiągnąć synergię interesariuszy edukacji i rynku pracy? / 208
5. Kompetencje przyszłości generowane przez system edukacji N.0 / 210
Podsumowanie / 210
Bibliografia / 212

Rozdział XII Nowe oblicza zarządzania ryzykiem jako konsekwencja rosnącej zmienności otoczenia (Witold Skomra) / 214
Wprowadzenie / 214
1. Zagrożenia nieprzewidywalne / 216
2. Zagrożenia związane z podatnością / 217
3. Ryzyko związane z nieskutecznością systemów monitorowania / 219
4. Zagrożenia wynikające ze współzależności / 221
5. Zagrożenia wynikające ze współzależności globalnych (systemy złożone – Systems of Systems) / 223
6. Zarządzanie kryzysowe w przedsiębiorstwie N.0. / 228
Podsumowanie / 232
Bibliografia / 233
Strony internetowe / 234

Rozdział XIII Interdyscyplinarna ocena społecznego oddziaływania przedsiębiorstw N.0 (Tadeusz A. Grzeszczyk) / 235
Wprowadzenie / 235
1. Teorie oceny / 236
2. Wyzwania ewaluacji społecznego oddziaływania przedsiębiorstw N.0 / 238
3. Integracja systemów oceny / 239
4. Interdyscyplinarne systemy oceny społecznego wpływu przedsiębiorstw na otoczenie / 241
Podsumowanie / 244
Bibliografia / 245